the first season

a forró kása kerülgetése

Címkék

11 kerület (2) 2011 (1) á (7) a38 (4) aardwark (1) after crying (1) ajánló (1) alcohol (1) alkalmazás (1) android (1) antimarketing (1) app (1) attention cherie (2) bakelit (1) berlin felett az eg (1) bernard werber (1) beszámoló (2) blacout4hungary (1) blekko (1) budapest (1) busz (1) cédrus (1) chat (1) cím (1) csocsó (1) deus (3) duckduckgo (1) dürer (1) echo tv (1) edward wilson (1) egyiptom (1) egyperces (1) élet (1) én (1) evernote (1) evolúció (1) facebook (1) festés (1) film (2) fiókák (1) forradalom (1) fotó (2) foursquare (1) frusciante (1) futás (2) game of thrones (1) (2) god is an astronaut (1) google (2) google (1) google plus (2) hal (1) hangya (4) harrison ford (1) hüllő (1) hype (1) ibm (1) influenza (1) internet (1) in web we trust (1) irodalom (1) isten (1) it (1) jazzradio (1) jeopardy! (1) kányádi sándor (1) karmapolis (1) kép (1) keresés (3) kereső motor (1) kirepülés (2) koncert (5) könyv (4) könyvtár (1) közgazdaságtan (1) közösségi média (2) kritika (2) last.fm (1) lg optimus one (1) linus torvalds (1) macska (1) macskaember (1) magyar (1) magyar madártani egyesület (1) magyar rock (1) marketing (1) média (1) médiatörvény (1) megosztás (1) melody gardot (1) menedzsment (1) mérő csaba (1) mérő lászló (1) milánó (2) minek (1) mme (1) mobil (1) moly.hu (1) morningdeer (1) mp3 (2) munka (2) muppetshow (1) művészet (1) nagymeleghez (1) na meg a (1) nils petter molvaer (1) novella (1) nyár (1) nyugdíj (1) okoskodás (2) okostelefon (3) olvasás (1) örkény istván (1) ozora (1) paris cafe (1) pearltrees (1) piac (1) pillanat (1) piratebay (1) post metal (1) post rock (2) prometheus (1) qwiki (1) rádió (1) reggel (2) retro (1) roses (1) rovar (1) russian circles (1) sci fi (1) sharing (1) slow listening (1) social search (1) sorozat (1) statisztika (1) szar (1) szíria (1) szócikk (1) tablet (1) tankcsapda (1) társadalom (1) társasjáték (2) teaser (1) tech (1) térkép (1) tiltakozás (1) történelem (1) trailer (1) trónok harca (3) typotex (1) vállalat (1) városi ragadozó (3) vércse (1) vércse spotting (3) vers (3) video (1) videó (1) világpolitika (1) vörös vércse (6) wallpaper (1) watson (1) web (1) wifi (1) worldwalk (1) youtube (2) zene (13)

Friss topikok

  • zzebra: hát nem bírtam ki :) már lassan vége az első résznek, mindig alvás előtt az ágyban játszom :) (2011.03.18. 20:04) Okos lett a
  • zsigmond.judit1974: ne keseredj el, minden szép lesz! (2011.02.19. 11:22) Á
  • Klempuszi: pedig még nem is elsőztem (2011.01.06. 23:37) poptakony

Háború? Google+ vs Facebook

2011.07.03. 20:55 zzebra

A néhány napja indult Google+ példa arra, hogy a Google továbbra sem adta fel a közösségi média meghódítására vonatkozó terveit. A Buzz és a Wave sikertelensége utáni makacs kitartás egyben azt is megmutatja mekkora veszélyként értékelik a Facebookot. 

Ez érthető, hiszen a Facebook userszáma továbbra is nő, a legtöbb országban már piacvezető vagy hamarosan az lesz, ez alól gyakorlatilag csak a távol-kelet jelent kivételt. Ráadásul a Facebook "elrabolja" a netezéssel, tartalomfogyasztással és kereséssel töltött időt és egyre sikeresebben válik a felhasználók első loginjává - ezáltal veszélyeztetve a  Google elsősorban keresésre épülő üzleti modelljét. A Facebook gyakorlatilag egy webhasználati platformmá alakítja magát, amin keresztül a felhasználók érintkeznek a webbel, amin keresztül kommunikálnak, interakcióba lépnek és fogyasztják a tartalmakat. A Google eddig is igyekezett egységes platformot létrehozni szolgáltatásai összekapcsolásával, de a Google+ elindításával elismerte, hogy ezek a próbálkozások nem elégségesek felvenni a versenyt a Facebookkal.

Valószínűleg arra jutottak, hogy ezen a piacon már nem lehet/nem érdemes olyan radikális ötletekkel előállni, mint pl a Wave volt. Mikor megláttam a Google+-t belülről, az első benyomásom az volt, hogy ez egy Facebook-klón, Google stílusban. Az oldal felépítése, a menük elrendezése, a notifikációs rendszer mind nagyon hasonló (külön poén, hogy már van fb-skin is g+-ra...) A Google tulajdonképp követővé vált és a saját eszközével próbálja legyőzni a Facebookot... Azzal a kiegészítéssel, hogy a Google+ fejléc minden Google szolgáltatásban jelen lesz.
Mert az nem kétséges, hogy a G+ elsősorban a Facebook ellen megy. A Google+ egyrészt ugyanúgy teljeskörű információmegosztási, interakciós-kommunikációs lehetőségeket kínál, csak ezek mellé a fejléc képében egy ügyes húzással odarendeli egyéb szolgáltatásait is (Docs, Reader, stb). Másrészt nem tartom valószínűnek, hogy két ilyen hasonló oldal megélhet ezen a piacon egymás mellett (senkinek nincs ideje két közösségi hálózatban élni).

Azt hiszem a Google+/Facebook hasonlóság csak a gyorsabb megtanulhatóságot szolgálja, mert azért jelentős eltérések is vannak. A Google+ 3 feature-t hangsúlyoz, melyek egyike sincs meg (még) a Facebookban:

Circles/Körök - a közösségi hálózat szervezésének eszköze, szerintem a legnagyobb újítás az eddigi megoldásokhoz képest. Kapcsolatainkat, kontaktjainkat körökbe szervezhetjük. 
A kapcsolatok jellege a Facebook és a Twitter egyfajta keveréke, illetve annál is több kicsit. Érdemes szétválasztani a követés és megosztás funkciókat a Körök megértéséhez.
Egyrészt lehet követni usereket, mint a twitteren, de onnantól, hogy valakit követsz, egyben meg is oszthatsz vele. Ha követed, be kell sorolnod Kör(ök)be, azaz egy általad definiált usercsoport státuszüzenet folyamába.
Amíg nem követ vissza, a megosztásaidat csak akkor látja, ha az nem Public (azt mindenki látja aki követ téged vagy a profiloldaladra megy), hanem Kört használva posztolsz. Ekkor az üzeneted az Incoming-jába kerül, amíg vissza nem követ és be nem sorol téged ő is valamelyik Körébe. Azaz az Incoming egy sok ember által körözött valakinél egy nagyon sűrű és követhetetlen dolog lehet, de őt ez nem kell, hogy zavarja, mert a saját követéseit a Körökbe rendezve, zajmentesen látja.
Maguk a státuszüzenetek simán koppintják a Facebookot, linkelhető tartalmak, +1-ezhetőek (ez a google lájkja), újból megoszthatóak, kommentelhetőek, de formázhatóak is az fb-vel ellentétben. Remélhetőleg ettől nem lesz csiricsáré az oldal majd...

A Circles tehát elsőre egyáltalán nem evidens rendszer (csak remélem, hogy én jól írtam le nagyjából - megj: nem, de most már jó :)), elég szofisztikált - nagy kérdés, hogy valós szükségleteket elégít-e ki. Egyelőre mindenki próbálgatja a lehetőségeket. A legjobb ötlet eddig szerintem a követés és megosztás szempont szerint alkategóriák képzése. 

A Circles jellege a G+ által uralni kívánt kapcsolati hálózatokról is sokat elmond - nem csak a valós kapcsolatainkat, barátságainkat modellező, szimmetrikus hálót kívánja lefedni, mint a Facebook, hanem a kevésbé személyes twitter-típusú követésre alapuló aszimmetrikus hálózatot is, megdobva néhány extrával. Ráadásul a kifinomult beállítási lehetőségek miatt tulajdonképp másféle hálózatok kezelésére is alkalmas lehet - pl egy LinkedIn jellegű szakmaiságra épülő hálózatéra vagy olyan hálózatra, amire esetleg még nem is hoztak létre site-ot.

Sparks - egy tartalomajánlóról van szó, ahol megadhatunk témákat és valamilyen keresés alapján tartalmakat ajánl a webről és rögtön a nyitóoldalon találkozunk vele. Ezt a funkciót nem érzem még túl kiforrottnak, sokan inkább egy beépíthető rss olvasót vagy reader integrációt látnának jónak. Persze ez a mostani early adopter/geek felhasználók igénye, rajtuk kivül azt hiszem valószínűleg elég kevesen használnak rss-t. Persze, ha a Google a geekek kegyét akarja elnyerni (és hát mit akarhat, ha a bétát először ennek a körnek nyitja meg) akkor megléphetné. Másrészt talán ez a megoldás mégis nyerő lehet, erősítheti a site web-platform mivoltát, a tartalomfogyasztást ezentúl lehet itt kezdeni, ki se kell lépni a webre...

Hangouts - egy multiuseres (max 10) videobeszélgetés megoldás. Még nem használtam, de az biztos, hogy kellemetlen perceket okozhat a Skype-nak.

Fontos látni azt is, hogy mi az ami még nincs az oldalon. Mivel béta, ez nyilván változhat majd, de egyelőre nincsenek hirdetési lehetőségek, applikációk, illetve céges, márka jellegű oldalak, mint a Facebook-on. Mivel az fb-kommunikáció szinte már kötelező része lett a marketingmixeknek jónéhány iparágban, ezt nyilván meg kell majd oldani itt is - amennyiben megfelelő elérést tud majd nyújtani az oldal, azaz valós kihívója lesz a fb-nak. Az applikációkat sem úszhatják meg, ha usereket akarnak szerezni, ráadásul az fb modellje erre már kiválóan bevált (keretrendszert ad, amin mondjuk egy Zynga szépen vastagra keresi magát), azt sejtem, hogy itt is az átvétel lehet a hatékony megoldás.

A felhasználószám gyors növekelése elméletileg nem lesz nehéz, hiszen google-accounttal rendelkezve már regisztráltál is, google kontaktjaid, Picasa képeid, videóid feltöltve stb. Nem tudom mekkora bázisról lehet szó, de a legerősebb a portfólióban talán a gmail, ami talán 300 millió user körül járhat (ez csak tipp, nem találtam adatot). Ha ezek a userek bemennek és használják a rendszert, az könnyen megroppanthatja a Facebook-ot.
Nagyobb kérdés, hogy miért jönnének az oldalra a userek - itt jön be a képbe a béta fázis és az online véleményvezérek szerepe, akik ott vannak az oldalon (én meg szerencsére ott lehetek mellettük :)). De komolyan meg kell kűzdeni a fb nyújtotta biztonsággal - nem véletlen a hasonló kialakítás, egy fb usernek otthonos lehet elsőre a g+. Biztos vagyok benne, hogy részletes haditerv van a penetráció növelésére és a marketingre, aminek még csak az első lépéseinél járunk. 
Na persze ha be is indul a migráció, ez a folyamat nem fog pillanatok alatt lejátszódni és a Facebook sem fog ölbe tett kézzel ülni. Pl ők is lelophatnak pár ötletet innen, kezdésnek :)

Nagyon erős a Google+ mobilapplikáció is (csak Androidról tudok beszélni), sokkal kezelhetőbb és átláthatóbb már elsőre is, mint a Facebooké...

Nem akarok, tudok jósolni, de az a megérzésem, hogy egy komoly háború indulhat most el a web-platform szerepért. A két főszereplő a Google és a Facebook lesz, mindketten erősek az innovatívációban és erőforrásnak sincsenek híjján. A Google új taktikát válaszott és másol, megpróbál jobb lenni a Facebooknál facebookságban. Meglátjuk, hogy sikerül, de az valószínű, hogyha ez nem jön össze a Google-nek akkor nehéz lesz még egy taktikát kieszelni. De ez a piac olyan gyorsan változik, hogy még ezt sem lehet ilyen sarkosan kijelenteni...

Jelenleg leginkább geek játszótérnek látom a Google+-t, amin keresztmegosztások mennek a Twitterrel - egyelőre a mezei ctrl-c/ctrl-v módszerrel, mivel kliens vagy crosspostoló applikáció nincsen. Lassan a tartalmak is kezdenek megjelenni, de azért egyelőre jórészt magának a g+-nak a megfejtési kisérletei körül zajlanak a legkomolyabb diskurzusok. Ezek közt komoly kritikát vagy lehúzást még nem láttam, a béta teszterek örülnek és kiváltságosnak érzik magukat. Az előbb pont ez az alternatív fb profilképnek ajánlott (valószínűleg google marketing) kép jött szembe, elég sokan megosztják:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://thefirstseason.blog.hu/api/trackback/id/tr963035717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása